Fortsatta Yogastudier – start 3-4 februari

Vi har länge haft en önskan att kunna erbjuda en fortsättning av kursserien Ett år av Yogastudier som hålls inte bara i Östersund utan på många olika orter. Det känns så roligt att vi har hittat ett upplägg där vi når ut till utövare på olika håll i landet som önskar fördjupa sig i yogans filosofi och utövande. Och eftersom inte alla har en önskan att bli yogalärare känns det så viktigt att hitta en form för hur man kan gå vidare och djupare utan att behöva gå en lärarutbildning. Yogan har ju så mycket fantastiskt att erbjuda, så väl praktiska redskap som livsfilosofi, som vi alla kan ha glädje och nytta av i vårt vardagsliv!

Yogaskolan kan nu erbjuda en fortsättning av kursen Yogastudier. Det är en kurs för dig som gått Ett år av Yogastudier och vill fördjupa dina kunskaper ytterligare i yogans filosofi och utövande. Den här kursserien hjälper dig att komma djupare i ditt eget yogautövande och ger utrymme för mer filosofiska diskussioner. Vi kommer att gå vidare i yogans filosofi, bland annat genom att titta närmare på verserna i yogans huvudtext, Patanjalis Yoga Sutra.

Kursen består av fyra helger lördag-söndag. Pris 6000 kr. Kursen kommer att hållas i Östersund under 2018

Datum Östersund: 3-4 februari 2018, 14-15 april 2018, 15-16 september 2018, 24-25 november 2018

Kursinnehåll

Helg 1 :

Hitta nytt liv i utövandet av yoga. Den här helgen experimenterar vi med variation i asana och olika tilläggsredskap för att hitta fokus och närvaro i utövandet. Filosofiblocket den här helgen fokuserar på centrala koncept i kapitel 1 av Yogasutra: Vad innebär tillståndet av yoga och hur tar vi oss dit? Patanjali ger oss förslag och strategier som kan appliceras både i vårt yogautövande och i vardagslivet.

Helg 2 :

Andetaget i fokus i rörelse och stillhet. För att gå djupare i utövandet av både asana och pranayama lägger vi den här helgen fokus på olika sätt att använda andetaget. Här finns en bredd av tekniker att använda för olika effekter. I Yogasutra den här helgen tittar vi på vad det är som hindrar oss att vara i tillståndet yoga och vad det är som ställer till det för oss i vardagslivet. Kapitel 2 ger oss mer konkreta förslag på vilka redskap och förhållningssätt vi kan använda som hjälp till förändring.

Helg 3 :

Under den här helgen utgår vi ifrån yogans symboliska system så som cakras, vayu-s och elementen i teori och utövande. Upplevelsen står i fokus när vi utforskar det här gamla, traditionella sättet att förstå hur människan fungerar och hur vi genom yogans redskap kan uppnå olika effekter.

Helg 4 :

Ljud, mantra och meditation står i fokus under den sista helgens utövanden. Användandet av ljud är ett av yogans kraftfullaste redskap och kan kombineras med såväl asana som pranayama och meditation. Här diskuterar vi och upplever några av de många förslag till konkreta meditationer Patanjali ger i kapitel 1 av Yogasutra och tittar närmare på vad Patanjali säger om redskapet meditation och dess användning.

.

Yogalärare

Carola Persson och Malin Burns är lärare på den här kursen. De har båda gått den 3-åriga yogalärarutbildningen på Yogaskolan, vidareutbildar sig till kontinuerligt och har undervisat under 15 år.

Kursort och lokal

Yogaskolan Östersund, Bergsgatan 23, Frösön

Kursdatum och tider

3-4 februari 2018

14-15 april 2018

15-16 september 2018

24-25 november 2018

Lördag 9-12+14-17, söndag 9-13

Detta inlägg är publicerat i Arkiv. Bokmärk permalink. Skriv en kommentar eller lämna en trackback: Trackback URL.

Skriv en kommentar

Din epostadress delas eller publiceras aldrig Obligatoriska fält är markerade med *

*

Du kan använda dessa HTML-taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>