Fortsättning | Yogaskolan Östersund

Fortsättning

För dig som gått minst en nybörjarkurs på Yogaskolan finns det fortsättningskurser med olika inriktningar. Fortsättningskurserna liknar nybörarkurserna men förutsätter att man känner till yogans grunder.

Allmän
Här ligger tonvikten på asana, pranyama, dhyanam (meditation) och yogans filosofi.

Fysisk
Här är inriktningen mot asana som är mer fysiskt krävande.

Mjuk
Här är inriktning mot pranayama (andningsövningar) och dhyanam (meditation) där vi arbetar med yogans olika redskap för att närma oss detta sinnestillstånd.

Aktuella kurser

Temadag Yoga Sutra

Söndag 21 april kl. 09:00 - 13:00, 580 kr

Elever berättar

Jag ser fram emot varje nytt yogapass! ”Denna yogakurs är min andra på Yogaskolan. Tidigare har jag utövat yoga och Body Balance på olika gym vilket inte alls är jämförbart med yogan som bedrivs på Yogaskolan. Jag upplever att jag har lättare att ta till mig hela yogans budskap i kurs 2 och jag kommer definitivt fortsätta till hösten. Yogaskolan är som en lugn oas mitt i stan vilket är en skön kontrast till mitt övriga liv. Yogan har lärt mig mycket om mig själv. Yoga väcker känslor och låter en reflektera kring sitt liv och sin livssituation.

Jag älskar yogans fysiska utmaningar men jag har mer och mer börjat uppskatta den mentala avslappningen, andningen och de teoretiska delarna. För mig är yoga en respekterande, fördomsfri och insiktsfull lära. Jag ser fram emot varje nytt yogapass!”
Ida Hyllienmark

Yogan har hjälpt mig att hitta hem i mig själv ”Lärarna Hanna och Eva-Marie som jag främst haft under min sju terminer på Yogaskolan har introducerat och lärt mig flera olika verktyg från yogan, som hjälpt mig att hitta hem i mig själv. Det som passar mig så bra är att lektionerna vi har alltid är olika och anpassade till gruppen, men samtidigt också oss som individer i gruppen, då vi får vara med och önska vad vi ska fokusera på under kursen. Och även om vi gör samma grundrörelse är ändå nästan alltid övningen någon annan så vi kanske andas på ett annat sätt, har ett annat fokus eller bli uppmuntrade till att prova oss fram kring någon ny detalj som vi tidigare inte uppmärksammat. Hanna och Eva-Marie är alltid så lyhörda, tillmötesgående och generösa i sin vägledning med oss vilket gör att varje lektionstillfälle ger en ny inblick i yogan och dess utövande.

På Yogaskolan får man bekanta sig med yogan så väl genom rörelser och andning som livsåskådningen och filosofin som det hela härstammar från och det är jättespännande samtidigt som det är användbart i vardagen. Det vi pratar om och utövar rent praktiskt under veckans lektion bär jag med mig i min vardag och alla dess stunder – stressig och lugna sådana; alltid har yogan något användbart att ta till på ett enkelt sätt.

Kort sagt; Hannas och Eva-Maries sätt att lära ut yoga enligt Krishnamacharyas tolkning av Patanjalis Yoga Sutra är verkligen genuint utan att vara komplicerat; de är lärarna som kan öppna dörrar åt oss elever – det är sedan vår uppgift att gå ut eller in igenom den öppna dörröppningen och ta yogan till vår egen vardag.”
Monika Jansson