Rehabilitering | Yogaskolan Östersund

Rehabilitering

Yoga används som friskvård i stora delar av världen. Vi kan förebygga förslitningsskador genom att förbättra kroppskännedomen, göra kroppen mjukare och starkare samt lära oss att slappna av.

Yoga kan användas som ett komplement till annan vård i rehabilitering av skador eller sjukdom. I dag finns dokumenterade positiva effekter av yoga bland annat gällande rygg- och nackbesvär.

Yoga är även ett effektivt redskap för att reducera stress. Övningarna påverkar det parasympatiska nervsystemet och gör att blodtryck och puls sjunker samt att andelen stresshormoner i blodet minskar.

Många av övningarna som lärs ut på lektionerna är enkla redskap som kan användas i vardagen. Små, enkla övningar för att till exempel ge lindring åt spända axlar och trötta ryggar, för att bättre hantera en stressig situation och för att somna bättre på kvällen.

Inga aktuella kurser för tillfället

Elever berättar

Genom att förlänga andetaget kommer jag ner i varv När jag kommer hit kan jag vara ganska uppstressad, men jag kommer ner i varv under klassens gång och är alltid avslappnad när jag lämnar Yogaskolan. Jag har varit med sedan gruppen startade, och det som hjälpt mig mest är andningen. Att jag genom att förlänga andetaget kommer ner i varv. Roland (sittande grupp)
Fascinerad över att man kan göra yoga sittande på stol/rullstol Jag är fascinerad över att man kan göra yoga sittande på stol/rullstol. Att man inte behöver vara nere på golvet. Angelika (assistent Roland sittande grupp)