Ett år av Yogastudier i Östersund

Det är en kurs för dig som vill fördjupa dina kunskaper i yogans filosofi och utövande. Detta är också en förberedande kurs för dig som vill gå Yogaskolans lärarutbildning och som inte har möjlighet att delta i vår kontinuerliga undervisning.

Kursen består av fyra helger lördag-söndag. Under kursen kommer deltagarna att få en praktisk erfarenhet av en stor bredd av de tekniker som yoga erbjuder i såväl asana, pranayama som meditation. Deltagarna kommer även att studera grunderna i yogans teori och filosofi, bland annat presenteras centrala koncept från yogans huvudtext, Patanjalis Yoga Sutra. Den som önskar kan också lägga till tre privatlektioner för att få ett individuellt utövande utformat.

Kursinnehåll

Asanautövande
Allt från långa fysiskt utmanande serier till mjuka program sittandes på stol. Asana i kombination med andningsrytmer, ljud, visualisering och andra tekniker.

Pranayamautövande
Grundprinciper för medveten andning, olika pranayamatekniker och användande av andningsrytmer.

Meditativt utövande
Grundläggande meditationstekniker så som mantra, mudra, visualisering och symboler.

Teori och filosofi
• Grundprinciper för asanautövande
• definitioner av asana
• rörelse och motrörelse
• statiskt och dynamiskt
• andningens betydelse i asana
• Grundprinciper för pranayama
• Yogans påverkan på människans inre system
• Yoga Sutra, koncept från kapitel 1 och 2

Individuellt utövande
Den som önskar kan också lägga till tre privatlektioner för att få ett individuellt, skräddarsytt, utövande utformat.

Lärare

Lärare på kursen är Carola Persson och Malin Burns . De har gått Yogaskolans 3-åriga yogalärarutbildning och sedan dess undervisat under många år på Yogaskolan.

Kursdatum och tider

Datum för 2024 kommer

Lördag 9-12 + 14-17, söndag 9-13

Kursort och lokal

Yogaskolan, Bergsgatan 23, Frösön

Anmälan

Kursen är öppen ör alla intresserade. För anmälan eller mer information kontakta Yogaskolan via e-post ostersund@yogaskolan.se eller telefon 063-103075

Yogaskolan

Yogaskolan har verksamhet i Östersund, Karlstad och Stockholm. Verksamheten omfattar en bred kursverksamhet, individuella konsultationer, samt undervisning på skolor och företag. Yogaskolan bedriver en 3-årig yogalärarutbildning i Stockholm samt vidareutbildningar för yogalärare i Sverige, Estland och Finland. Yogaskolan drivs av Hanna Staaff och Karina Freij.

Yogatradition

På Yogaskolan undervisas yoga i tradition av T Krishnamacharya, som den förmedlas av TKV Desikachar.

Kostnad

Kursen med de fyra helgerna kostar 6800 kr inklusive moms, uppdelat på två betalningar. Tillägget med 3 privatlektioner kostar 1800 kr.

E-post: ostersund@yogaskolan.se

Anmäl dig här »

Detta inlägg är publicerat i Nyhet. Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.