Nybörjare | Yogaskolan i Karlstad

Nybörjare

Våra nybörjarkurser riktar sig till dig som är nybörjare och vill lära dig yogans grunder. Oavsett vilken inriktning du väljer på nybörjarkursen får du lära dig yogans grunder; kroppsrörelser (asana), andningsövningar (pranayama) och avslappnings- och meditationsövningar. Du får även ta del av koncept och tankar från yogans urgamla filosofi.

I alla grupper ingår stresshantering, där andetaget är alltid i fokus, men beroende på inriktning så tillämpar vi det på olika sätt. Vårt mål är att du ska finna ett inre lugn och att kunna vara här och nu.

Hur väljer jag inriktning?

Vi är alla unika och har olika behov, förutsättningar och intressen – därför är det också naturligt att vi har olika inriktningar på våra kurser. För att du ska få ut så mycket som möjligt av yogakursen är det viktigt att du hamnar i rätt grupp. Rådfråga oss gärna om du är osäker på vilken inriktning du ska välja!

Allmän inriktning

Vår vanliga nybörjarkurs. Här arbetar vi mer generellt med yogans redskap; kroppsrörelser, andningsövningar, avslappning och meditation. Denna inriktning är nivåmässigt mitt emellan den fysiska och den lugna.

Fysisk inriktning

För dig som tycker om att utmana kroppen fysiskt och som har viss vana vid av att jobba med kroppen. Här jobbar vi med serier, styrka, koordination och balans. I den här kursen bör du inte vara begränsad av smärtproblematik eller aktuella skador.

Lugn inriktning

För dig som tycker om att jobba med lugnare, mjukare och mer meditativa rörelser. Vi ger mer utrymme för andning, avspänning och flera av yogans meditativa redskap. Här har vi större möjlighet att anpassa för dig med smärtproblematik och/eller begränsad rörlighet.

Aktuella kurser

Prova-på : Morgonyoga

Prova-på-pass, Morgonyoga - väck kropp och sinne med skonsamma dynamiska yogapositioner. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 09:30 - 10:00, 0 kr

Prova-på : Yoga i flöde

Prova-på-pass, Yoga i flöde - ett härligt dynamiskt värmande pass. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 10:15 - 10:45, 0 kr

Prova-på : Yoga avspänning och andning

Prova-på-pass, Yoga för avspänning och andning. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 11:00 - 11:30, 0 kr

Prova-på : Yogafilosofi

Prova-på-pass, Yogafilosofi - en introduktion till yogans tankar och psykologi. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 12:00 - 12:30, 0 kr

Prova-på : Yoga med mantra

Prova-på-pass, Yoga med mantra och en introduktion till Vedisk chanting. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 12:45 - 13:15, 0 kr

Prova-på : Meditation

Prova-på-pass, Meditation med hjälp av yogans redskap. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 13:30 - 14:00, 0 kr

Prova-på : Yoga för hälsa och balans

Prova-på-pass, Yoga för hälsa och balans - ett skonsamt pass med rörlighet, styrka tillsammans med medveten andning. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 14:30 - 15:00, 0 kr

Prova-på : Yoga för återhämtning

Prova-på-pass, Yoga för återhämtning med fokus axlar, nacke, rygg (lämplig för dig som är stel, spänd och kanske har smärta och värk). Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 15:15 - 15:45, 0 kr

Prova-på : Yoga för bättre sömn

Prova-på-pass, Yoga för bättre sömn. Passet hålls på Västra Kanalgatan 3.
Söndag 18 augusti kl. 16:00 - 16:30, 0 kr

Nybörjare/forts allmän

Måndagar, kl. 18:30 - 19:45, start 19 augusti
9 ggr, 1510 kr

Kursen hålls även som en onlinekurs, pris 1510 kr

Yoga för stela män

En kurs i yoga för dig som är man och är stel i kroppen. Under den här kursen arbetar vi med rörlighet, styrka, balans och kroppsmedvetenhet. Vi väver in medveten andning och avslutar passet med avspänning. Det krävs inga förkunskaper.
Torsdagar, kl. 18:30 - 19:30, start 22 augusti
9 ggr, 1330 kr

Kursen hålls även som en onlinekurs, pris 1330 kr

Nybörjare/forts allmän

Söndagar, kl. 16:30 - 17:45, start 25 augusti
9 ggr, 1510 kr

Kursen hålls även som en onlinekurs, pris 1510 kr

Yoga för stela män

Tisdagar, kl. 20:00 - 21:00, start 27 augusti
8 ggr, 1200 kr

Kursen hålls även som en onlinekurs, pris 1200 kr

Nybörjare/forts allmän - Hammarö

Kursen hålls i sockenstugan vid Hammarö kyrka.
Onsdagar, kl. 17:30 - 18:45, start 28 augusti
8 ggr, 1350 kr

Yoga i flöde - nyb/forts

Yoga är ett roligt sätt att att arbeta med styrka, smidighet, koordination och balans! Vi utövar i ett flöde där vi binder ihop längre serier av yogans olika positioner och ibland stannar vi längre i position för att gå djupare. Härligt värmande, utmanande och roligt!
Onsdagar, kl. 20:00 - 21:15, start 28 augusti
4 ggr, 700 kr

Kursen hålls även som en onlinekurs, pris 700 kr

Elever berättar